четвртак, 30. јул 2015.

Facebook Srbija – Koliko zapravo Facebook korisnika ima u Srbiji?




 / July 9, 2014
Broj Facebook korisnika Srbija
Koja je najpopularnija društvena mreža u Srbiji?
Zamislite da ovo pitanje dobijete u kvizu Želite li da postanete milioner? i da to pitanje, po mogućstvu, bude petnaesto po redu. Siguran sam da biste svi skakali od sreće. Ako bih sproveo anketu, pitajući vas baš ovo pitanje, 99% vas bi na prvo mesto postavilo Facebook, zar ne?
Da li mi zaista znamo koliko je Facebook korisnika iz Srbije i zašto je to uopšte važno kada govorimo o Facebook-u u poslovne svrhe?
Neću vas previše opterećivati podacima i statistikama o Facebook kompaniji, jer verujem da ste manje-više svi već upoznati sa tim, a i ako niste lako možete da izguglate sve podatke koji vas interesuju. Stoga, fokusiraću se na Facebook u Srbiji.
Dok sam radio istraživanje za jedan članak, pokušao sam da pronađem statističke podatke o broju Facebook korisnika u Srbiji. Međutim, sve što sam uspeo da pronađem su ili podaci iz prethodnih godina ili podaci bez ikakvih referenci. Onda mi je palo na pamet – ko može bolje da zna koliko ima Facebook korisnika u Srbiji od samog Facebook-a! Do odgovora je lako doći kroz Facebook oglase!
 / July 23, 2014
Facebook oglasi
Postoje dva razloga zbog kojih su Facebook oglasi veoma popularni i efikasni:
  1. 1,25 milijarde aktivnih korisnika – kada bi Facebook bio zemlja, bio bi na drugom mestu po broju stanovnika (Impresivno, zar ne?)
  2. Ogroman broj informacija o korisnicima – ono što Facebook čini toliko velikim i važnim za vaš posao  je upravo to što možete veoma precizno da gađateželjenu ciljnu grupu.

Koji tipovi oglašavanja na Facebook-u postoje?

Postoji više različitih tipova Facebook oglasa koje možete da izaberete. Svi imaju manje-više iste opcije, tako da ću se truditi da pokrijem one najvažnije koje možete da nađete u svakom od ponuđenih tipova.

Izbor adekvatne slike i teksta

Da li je kod Facebook oglasa važnija slika ili tekst? Recimo samo da jedno bez drugog ne može. Ako imate odličnu sliku, a loš tekst ili obrnuto – lošu sliku, a odličan tekst, rezultati vaše kampanje će biti veoma loši. Ono što treba da privuče pažnju na vaš oglas je upravo slika.
Korisnici Facebook-a gotovo nikada ne koriste ovu društvenu mrežu kako bi gledali koliko dobrih i zanimljivih oglasa tamo postoji i upravo zbog toga je veoma težak zadatak skrenuti im pažnju/pogled sa sadržaja koji čitaju i uputiti ih na vaš oglas. Slika, pre svega, mora da bude relevantna i primerena sadržaju koji želite da oglašavate. To što ćete možda uspeti da privučete pažnju korisnika nekom atraktivnom plavušom koja se sunča na plaži dok vi u stvari prodajete opremu za kompjutere, neće imati veliki efekat, jer će se korisnici osetiti obmanutim, a to je nešto što svakako ne želite.
Želimo da upotrebimo sliku koja će privući pažnju određenoj ciljnoj grupi (više o ovome u nastavku teksta), a da se pritom ne koristimo nikakvim prljavim trikovima. Isto tako, moramo voditi računa da rezolucija i veličina slike budu odgovarajuće.
Kod teksta imamo neka ograničenja u zavisnosti koji tip oglasa želimo da koristimo. Na primer, ako želimo da promovišemo našu stranicu kako bismo dobili like-ove, imamo dva ograničenja:
  • Naslov – 25 karaktera
  • Tekst ispod naslova – 90 karaktera
Iako vam možda navedeni broj karaktera deluje premalo za sve ono što želite da kažete i objasnite, stvarnost je da vam je ovo i više nego dovoljno. Naime, mahom svi bežimo od oglasa i uopšte ih i ne čitamo (setite se samo koliko puta prebacite kanal ili odete nešto da pojedete kad vam film prekinu reklame) i zbog toga su ovi kratki Facebook oglasi idelani da probudite znatiželju u korisniku kako bi oni kliknuli na vaš oglas.
Dobro, ali šta da stavim u naslov od SAMO 25 karaktera?! Stavite ono što će podstaći dalje čitanje oglasa. Nešto što će ih zaintrigirati. Vi najbolje poznajete svoje kupce, stavite se u njihovu poziciju i probajte da smislite šta je to što bi ih privuklo. Tekst ispod naslova vam je prilika da objasnite malo bolje šta nudite i zašto bi kupci trebalo da kliknu na vaš oglas. Evo nekoliko saveta:
  • Budite kreativni – pogledajte nekoliko sličnih reklama i izdvojite se od ostalih
  • Koristite žargon vaše ciljne grupe – nećete koristiti isti rečnik ako se obraćate starosnoj grupi od 15 do 21 godine i ako se obraćate starosnoj grupi od 35 do 45 godina
  • Budite jasni u onome što nudite – nemojte da dozvolite da kad korisnik pročita vaš oglas ne razume šta vi to u stvari reklamirate
  • Istaknite korist koju će korisnici dobiti
  • I ono što je najvažnije – POZIV NA AKCIJU – ovo je nešto što se često zaboravlja. Korisnicima morate reći šta očekujete od njih, odnosno šta je to što bi oni trebalo da urade
Targetiranje
Kada smo izabrali sliku i tekst koji ćemo koristiti za naš oglas, sledeće što moramo da uradimo je da izvršimo pravilno targetiranje, odnosno da odredimo ciljnu grupu.
Postoji više kriterijuma po kojima možemo da biramo ciljnu grupu:
  • Lokacija – Gde se nalazi vaša ciljna grupa? Ako uzmemo za primer da vodite frizerski salon u Novom Sadu, nećete u targetiranje lokacije stavljati Niš ili Kragujevac, jer je malo verovatno da će ikoga iz Niša ili Kragujevca zanimati šišanje u Novom Sadu. Ono što biste mogli da stavite pored Novog Sada kao lokaciju, su i okolna mesta
  • Godine starosti – Ako prodajete turističke aranžmane za penzionere, zasigurno ih nećete nuditi svima od 13 do 65 godina, nego ćete precizirati na 55+ ili 65+
  • Pol – U slučaju da se, na primer, bavite prodajom ženske garderobe, svakako da će targetirani pol biti samo ženski pol
  • Jezici – Ovaj kriterijum je bitniji ukoliko radite internacionalnu kampanju. Na primer, ciljate celu Evropu, ali iz razloga što je vaš sajt na engleskom, stavićete engleski kao jezik, da se Facebook oglasi ne bi prikazivali i ljudima koji ne razumeju engleski jezik
  • Interesovanja – Ovo je mesto na kojem ponovo treba da budete kreativni. Stavite se u poziciju vaših potencijalnih kupaca i razmislite šta je to što njih interesuje. Pitajte i druge za mišljenje, vaše prijatelje recimo. Ako, na primer, imamo stranicu o automobilima (slike, novosti…), ono što bismo mogli da targetiramo kao interesovanja su svakako imena najpopularnijih modela automobila, zatim neke emisije o automobilima kao Top Gear, itd. U suštini, moramo da pronađemo sve što bi moglo da interesuje nekoga koga zanimaju automobili.
  • Connections – U zavisnosti od toga šta je cilj naše kampanje, izabraćemo drugačije opcije. Ako želimo da povećamo broj lajkova, izabraćemo opciju u kojoj ćemo isključiti ljude koji su već like-ovali našu stranicu

Određivanje cene kampanja

U sledećem koraku moramo da odredimo koliko novca želimo da uložimo u kampanju i kako želimo da nam Facebook naplaćuje oglase.
Ime kampanje je samo za vaše oči. Tačnije, ime vam služi za lakše raspoznavanje ukoliko imate više kampanja koje imaju slična imena. Na taj način biće mnogo jednostavnije da znate o kojoj je kampanji reč, bez da ulazite u dodatne informacije. Kod određivanja budžeta imamo dve opcije:
  • Lifetime budžet – budžet za celu kampanju
  • Dnevni budžet – koliko novca želimo dnevno da potrošimo
Ja uvek koristim drugu opciju, iz razloga što pruža veću kontrolu nad novcem i ne može da se desi da Facebook potroši više novca na dnevnom nivou od onog koji ste vi odredili. Kod rasporeda vam preporučujem da uvek odaberete datum početka i datum završetka oglasa, iz prostog razloga što vam se može desiti da ili zaboravite ili da niste u mogućnosti da isključite kampanju, a Facebook nastavlja da je prikazuje sve dok je ne isključite.
Poslednja opcija je da izaberemo na koji način želimo da nam Facebook naplaćuje oglase. Postoji više opcija:
  • CPM – Cost per Mile iliti cena po 1000 prikazivanja. Facebook naplaćuje svaki put kada 1000 ljudi vidi vaš oglas
  • CPC – Cost per Click odnosno cena po kliku. Facebook naplaćuje svaki put kada neko klikne na vaš oglas
U zavisnosti od cilja kampanje, izabraćete jednu od navedenih opcija. Ukoliko želite da prikupite što više lajkova, izabraćete prvu opciju. Zašto? Kada koristite CPC, minimalna cena klika je $0,20 što bi u stvari predstavljalo i cenu like-a. Sa druge strane, ako uzmete CPM opciju, cenu like-a uz odličnu optimizaciju, i u zavisnosti od industrije, možete spustiti i do $0,03 (moj lični rekord).

Analiza oglasa

Postavili ste oglas, počelo je njegovo prikazivanje i vaš posao se tu završava, zar ne? NE! Pravi posao tek počinje. Taktika koju ja koristim je sledeća:
  • Testiranje slike oglasa – Ono što prvo uradim je da napravim tri verzije istog oglasa. Tačnije, izaberem tri različite slike sa istim naslovom i tekstom i svaki dan puštam različitu sliku da vidim koja će ostvariti najbolje rezultate
  • Testiranje teksta – Kada sam utvrdio koja slika daje najbolje rezultate, sledeće što radim je testiranje teksta. Jedna reč može da ima veliki uticaj na rezultate oglasa. Ono što želite da testirate/menjate su svakako naslov i poziv na akciju, jer te dve stvari prave najveću razliku u rezultatima
  • Povremeno eksperimentisanje sa ciljnom grupom – S vremena na vreme promenite neke od kriterijuma u targetiranju da vidite da li ćete ostvariti bolje rezultate
Najmanji broj dana koji vam je potreban da biste dobili najbolju sliku o tome šta radi a šta ne je 7 dana. Zašto baš 7?
Zato što je to optimalno vreme koje je potrebno da pronađete najbolju verziju svog oglasa, ali i da vidite koji dani su najbolji za vas. Najveće oscilacije se dešavaju vikendom. Pojedine industrije ostvaruju najbolje rezultate vikendom, dok neke tada ostvaruju najgore.
Ovo je samo vrh ledenog brega što se tiče Facebook oglasa. Postoji još mnogo opcija i trikova kako da optimizujete vaš oglas za ostvarivanje najboljih rezultata, zato ne zaboravite da se prijavite na email listu kako ne biste propustili neki od narednih tekstova koji su u vezi sa ovom temom.
Naime, kada pravimo kampanju za promociju Facebook stranice, proizvoda, veb sajta ili želimo da promovišemo određeni post, postoji opcija da izaberemo ciljnu grupu prema više različitih referenci. Jedna od njih je i lokacija. Ako za lokaciju izaberemo Srbiju, a ostala polja ostavimo nepopunjena (minimalan broj godina koji je potreban da bi se otvorio Facebook profil je 13), Facebook će nam izračunati potencijalan broj korisnika koji mogu da vide naš oglas – 3,8 miliona ljudi. Da li je ovaj broj konačan i potpuno tačan?
Naravno da nije.
Pre svega, treba uzeti u obzir da na Facebook-u postoje i lažni profili – to su oni profili koje ste pravili kada vam ponestane tokena u Slagalici ili kada treba da podignete ogradu na Farmi, ali vam fali neki alat ili novac (ovakvi profili se prave i za razne druge, pa čak i nedozvoljene, radnje).
Iako je veoma teško utvrditi koliko zaista ima lažnjaka, prema statistici koju je Facebook sam objavio u 2013. godini, između 5,5% i 11,2% korisničkih profila na Facebook-u zapravo je neupotrebljivo, ne pripada pojedincima, udruženjima ili kompanijama. To znači da u Srbiji ima između 209 hiljada i 340 hiljada lažnihprofila. Ako uzmemo prosečnu vrednost ova dva broja dolazimo do broja od 274 hiljada lažnih profila, odnosno da u Srbiji ima nešto više od 3,5 miliona Facebook korisnika.

Facebook Srbija – Broj korisnika po gradovima Srbije

Da li možemo da utvrdimo koliko Facebook korisnika ima u pojedinim gradovima? Naravno da možemo!
Upotrebio sam istu metodu kao i kod utvrđivanja broja korisnika na nivou cele države, ali sam umesto Srbije u lokaciju uneo Beograd i došli smo do broja od – 960 hiljada korisnika. Ne zaboravimo i lažne profile, kojih ima oko 80 hiljada, što nam govori da na teritoriji Beograda ima oko 880 hiljada Facebook korisnika.

Facebook Srbija – Demografija korisnika u Srbiji

Da bih odredio strukturu Facebook korisnika prema starosnim grupama i ovaj put ću koristiti Facebook oglase. Naime, kao lokaciju sam uneo podatak Srbija, a onda sam menjao godine kako bih dobio broj korisnika po starosnim grupama. Podaci su sledeći:
  • U starosnoj grupi od 13 do 17 godina postoji 500 hiljada korisnika,
  • U starosnoj grupi od 18 do 24 godine postoji 1,18 milion korisnika,
  • U starosnoj grupi od 25 do 34 godine postoji 1,08 milion korisnika,
  • U starosnoj grupi od 35 do 44 godine postoji 660 hiljada korisnika,
  • U starosnoj grupi od 45 do 54 godine postoji 280 hiljada korisnika,
  • U starosnoj grupi od 55 godina pa naviše postoji 178 hiljada korisnika.
Blizu 60% korisnika pripada starosnoj grupi između 18 i 34 godine. Međutim, nikako ne treba zanemariti ni stariju populaciju, budući da je to deo stanovništva koji ima najveću kupovnu moć.
Kada govorimo o zastupljenosti polova na Facebook-u u Srbiji, dolazimo do sledećih podataka:
  • 53% su muškarci
  • 47% su žene.
Zbog čega su važni ovi podaci? Podaci o broju korisnika društvenih mreža mogu biti od velike pomoći prilikom pravljenja raznih analiza – istraživanja tržišta, ispitivanja konkurencije, marketing planova i slično, ukoliko znamo kako da ih koristimo.
Koliko god bio internet predstavljen kao zastrašujuće sredstvo i koliko god da se potencira špijuniranje i praćenje podataka korisnika, ako ga koristimo na pravi način i ako iskoristimo sve prednosti koje internet donosi, a samim tim i društvene mreže, možemo da se izdvojimo u moru konkurenata.
Koje ste vi metode koristili prilikom utvrđivanja broja Facebook korisnika u Srbiji? :)

Нема коментара:

Постави коментар